Hva er praktisk bistand (hjemmehjelp)?
Praktisk bistand er praktisk hjelp du får av kommune. Du betaler en egenandel for tjenesten. Tidligere ble denne tjenesten omtalt som hjemmehjelp.
Praktisk bistand kan inneholde
- Alminnelig rengjøring av rom som er i daglig bruk. Som utgangspunkt gis alminnelig rengjøring hver 3.uke
- Sengetøyskift
- Klesvask
- Tilrettelegging av måltider
- Hjelp til å bestille dagligvarer
Hvem kan få praktisk bistand (hjemmehjelp)?
Du kan få denne tjenesten dersom du på grunn av alder, sykdom eller funksjonsnedsettelser trenger hjelp til alminnelig rengjøring eller andre nødvendige daglige gjøremål.
Når du søker om tjenesten, blir det gjort en individuell vurdering av din situasjon. Denne vurderingen tar hensyn til faktorer som helsetilstand, bosituasjon og personlige ressurser.
Praktisk bistand tildeles med utgangspunkt i spørsmålet «hva er viktig for deg». Målet er at du bruker dine ressurser og mestrer hverdagen best mulig. Vi vil ikke gjøre oppgaver du kan gjøre selv.
Har du et midlertidig behov for hjelp kan du få tildelt tjenesten frem til du er i stand til å utføre oppgaven selv. Ditt behov for hjelp vil bli evaluert jevnlig.
Hva kan du forvente av oss?
- At vi møter og kommuniserer med deg på en tydelig og respektfull måte
- At vi tilstreber å komme til fast oppsatte tider. At vi informerer så raskt som mulig dersom vi er forhindret fra å komme til avtalt tid
- At vi utfører arbeidet i henhold til det vedtak du har fått
- At vi er iført uniform og har synlig legitimasjon
- At våre ansatte har ulik etnisitet, kjønn og alder
Hva forventer vi av deg?
Før oppstart må nødvendig utstyr, som robotstøvsuger/støvsuger, moppesett, kluter og vaskemidler, være tilgjengelig og i god stand.
Hvis boligen viser tegn til manglende renhold over lengre tid, kan det være nødvendig med en grundig rengjøring før tjenesten kan starte. Dette må du organisere og bekoste selv.
I tillegg forventer vi:
- At det er rent sengetøy tilgjengelig ved skift av sengetøy
- At du har avfallsposer, tørkepapir og håndsåpe med pumpefunksjon tilgjengelig
- At rom som skal vaskes er ryddet.
- At dyr holdes ute eller i annet rom mens våre ansatte er der
- At du lufter godt dersom du røyker inne, og ikke røyker mens vi er der
- At du har synlig navn og nummer på huset og opplyst inngang, slik at vi finner frem til din bolig.
- At du gir beskjed i god tid dersom du ikke er hjemme på avtalt tid
- At du har tilgjengelig mikrobølgeovn dersom du skal ha hjelp til å varme mat
- At du møter våre ansatte på en respektfull måte.
Hva kan du få hjelp til?
Oversikten under er eksempler, og ikke en fullstendig liste. Det vil alltid bli gjort en individuell vurdering av dine behov, når du søker om praktisk bistand.
Eksempler på hva tjenesten kan inneholde:
- Alminnelig rengjøring av rom som er i daglig bruk og kan bestå av støvsuging, vask av gulv, støvtørking av tomme overflater, vask av toalett/bad. Denne delen av tjenesten innvilges som utgangspunkt hver 3.uke.
- Rengjøring av kjøkkenbenk
- Ta inn og ut av oppvaskmaskin
- Sengetøyskift
- Klesvask
- Tilrettelegging av måltider. Oppvarming av ferdiglaget middag
- Hjelp til å bestille dagligvarer. Det forutsettes at bestillingen blir hjemkjørt av butikken. Du betaler selv for varetransport.
Hva kan du ikke få hjelp til?
Oversikten under er eksempler, og ikke en fullstendig liste.
Eksempler på hva tjenesten ikke vil inneholde:
- Storrengjøring av tak og vegger, boning av gulv, ta ut store og tunge tepper og lignende.
- Utvendig vindusvask.
- Som utgangspunkt tilbys ikke innvendig vindusvask. Det kan gjøres unntak basert på individuell vurdering. Dette vil da utføres i den allerede innvilgede vedtakstiden.
- Rengjøring av trapper/ganger/andre fellesarealer i borettslag/private blokker.
- Rydding og vask av kjeller og loft.
- Huslige oppgaver i forbindelse med gjester og voksne hjemmeboende barn. Lage i stand til selskap. Rydde og vaske opp etter besøkende.
- Stryking, baking, pussing av sølvtøy og lignende.
- Rydding av uteområder, som hagearbeid, snømåking og vask av altaner/terrasser.
- Hjelp til husdyrhold.
- Hjelp til flytting.
Hva er praktisk bistand opplæring?
Opplæring har fokus på dine ressurser og har en støttende og veiledende funksjon.
Praktisk bistand opplæring kan omfatte:
- veiledning og bistand til å mestre egen hverdag og å bo i egen bolig
- opplæring for å klare nye oppgaver, eller hjelp til å opprettholde ferdigheter
- veiledning i rengjøring
- matlaging (bestilling av mat/levering av mat etter individuell vurdering)
- handle varer og tjenester
- deltakelse i sosiale aktiviteter
- veiledning og bistand i privatøkonomi
Praktisk bistand tildeles med utgangspunkt i spørsmålet «hva er viktig for deg». Målet er at du bruker dine ressurser og mestrer hverdagen best mulig. Med dette menes at du vil få tjenester som ivaretar det du trenger hjelp, støtte og opplæring til så lenge du trenger det. Personer med rehabiliteringspotensiale får tildelt tjenesten i en periode til de er i stand til å utføre oppgaven selv.
Hvem kan få praktisk bistand opplæring?
Personer som er avhengig av hjelp til egenomsorg eller til å klare dagliglivets gjøremål kan innvilges tjenester etter en individuell vurdering av blant annet helsetilstand, bosituasjon og egne ressurser.
Pris
Du betaler egenandel for praktisk bistand.
Bistand til, og opplæring i, personlig stell og egenomsorg er gratis.
Husstandens samlede inntekt bestemmer hvor mye du må betale. Betalingssatser fastsettes av kommunestyret. Abonnement på måltid og middagslevering følger gjeldende satser fastsatt av kommunestyret.
klikk her for pris for praktisk bistand. Satser pr 01.01.2025.
Pris beregnes som selvkost per time, men det skal aldri overstige egenandelssatsen som vedtas årlig av kommunestyret. Sandnes kommunes selvkost er beregnet til kr 553,- pr time. Maks månedlig sats kan du se i oversikten under.
Årsinntekt | Pris per måned |
Inntil 2G | 240 |
Fra 2G til 3G | 920 |
Fra 3G til 4G | 1840 |
Over 4G | 2440 |
Se informasjon om grunnbeløpet på NAV.no
Egenandel beregnes ut fra husstandens samlede nettoinntekt.
Betalingen gjelder også beboere i bokollektiv/bofellesskap.
I henhold til Forskrift om vederlag for sosiale tjenester, hjemmesykepleie og for opphold i institusjon mv. § 8-3 annet og tredje ledd, må ikke vederlaget overstige kommunes egne utgifter til tjenesten. Tidsforbruket rundes av til nærmeste halvtime. Brukere av hjemmehjelpstjenesten skal derfor ikke betale mer enn de faktiske kostnadene pr måned.
Søke om praktisk bistand
Søke om Praktisk bistand og opplæring
Kontaktinformasjon
Samordningsenheten (Tildelingskontoret)
Postadresse: Sandnes kommune, Samordningsenheten, Postboks 583, 4302 Sandnes
Besøksadresse: Hoveveien 9, 4306 Sandnes
E-post: samordningsenheten@sandnes.kommune.no Ikke send sensitiv informasjon per epost.
Telefon 948 18 535, alle hverdager kl. 08.00-15.30
Kontaktinformasjon hjemmetjenesten
Enhet for hjemmetjenester og rehabilitering (EHR), sonene/hjemmesykepleien:
Besøksadresse: Trones bolig og eldresenter, Jadarveien 2, 4307 Sandnes
Telefon: 51 68 15 00
EHR sone Austrått
Besøksadresse: Austrått bo- og aktivitetssenter, Vindhagen 1, 4306 Sandnes
Telefon sone | Vakttelefon kveld/helg |
51 33 50 20 |
Telefonen er betjent mandag-fredag mellom klokken 9-11 og 13-14. I helger og på helligdager har sonen telefontid fra klokken 13-14.
Sone Forsand
Besøksadresse: Forsandheimen, Øyren 1, 4110 Forsand
Telefon sone/soneleder | Vakttelefon kveld/helg |
472 37 101 | 458 79 078 |
EHR sone Lura
Besøksadresse: Lura bo- og aktivitetssenter, Somaveien 88, 4313 Sandnes
Telefon sone/soneleder | Vakttelefon kveld/helg |
51 33 50 70 |
Telefonen er betjent mandag-fredag mellom klokken 9-11 og 13-14. I helger og på helligdager har sonen telefontid fra klokken 13-14.
EHR Riska
Besøksadresse: Riska bo- og aktivitetssenter, Amboltveien 6, 4311 Hommersåk
Telefon sone / soneleder | Vakttelefon kveld/helg |
51 33 50 40 |
Telefonen er betjent mandag-fredag mellom klokken 9-11 og 13-14. I helger og på helligdager har sonen telefontid fra klokken 13-14.
EHR sone Rovik
Besøksadresse: Rovik bo- og aktivitetssenter, Åsveien 123, 4328 Sandnes
Telefon sone / soneleder | Vakttelefon kveld/helg |
51 33 50 30 | 51 33 50 30 |
Telefonen er betjent mandag-fredag mellom klokken 9-11 og 13-14. I helger og på helligdager har sonen telefontid fra klokken 13-14.
EHR sone Sentrum
Besøksadresse: Trones bolig- og eldresenter, Jadarveien 2, 4307 Sandnes
Telefon sone/soneleder | Vakttelefon kveld/helg |
51 33 50 60 | 51 33 50 60 |
Telefonen er betjent mandag-fredag mellom klokken 9-11 og 13-14. I helger og på helligdager har sonen telefontid fra klokken 13-14.
EHR sone Trones A
Besøksadresse: Trones bolig- og eldresenter, Jadarveien 2, 4307 Sandnes
Telefon sone/soneleder | Vakttelefon kveld/helg |
909 46 206 / 457 01 626 | 905 94 977 |
EHR sone Åse
Besøksadresse: Åse bo- og aktivitetssenter, Solbakken 2, 4321 Sandnes
Telefon sone/soneleder | Vakttelefon kveld/helg |
51 33 50 10 | 51 33 50 10 |
Telefonen er betjent mandag-fredag mellom klokken 9-11 og 13-14. I helger og på helligdager har sonen telefontid fra klokken 13-14.
Nattpatruljen (bydekkende hjemmesykepleietjeneste om natten)
Telefon leder dagtid | Vakttelefon natt |
992 87 302 | 948 44 329 / 948 77 935 / 992 87 303 |
Gateregister
Tjenestene hjemmesykepleie og praktisk bistand gis av personale som er tilknyttet soner. Sandnes er delt inn i 8 geografiske soner. For å finne ut hvilke sone du bor i kan du søke opp bostedsadressen din i dette kartet over gateregister med tilhørende sone.
Enhet for funksjonshemmede
Besøksadresse: Hoveveien 9, 3 etasje, 4306 Sandnes
Telefon: 990 81 227
Boliger for funksjonshemmede
Brønnabakka
Besøksadresse: Bergebakkane 5, 4110 Forsand.
Telefon: 474 65 815
Edvard Griegsvei
Besøksadresse: Edvard Griegsvei 73, 4319 Sandnes .
Telefon: 906 62 442
Firkanten
Besøksadresse: Somaveien 84, 4313 Sandnes.
Telefon: 908 12 793
Haugen
Besøksadresse: Haugen 25, 4323 Sandnes.
Telefon: 476 63 608
Håholen
Besøksadresse: Håholen 14, 4313 Sandnes.
Telefon: 975 38 390
Jonashagen
Besøksadresse: Jonashagen 2, 4320 Sandnes
Telefon: 476 94 869
Krunemyr
Besøksadresse: Krunemyr 2, 4324 Sandnes.
Telefon: 992 87 309
Lindeveien
Besøksadresse: Lindeveien 17, 4314 Sandnes.
Telefon: 482 51 240
Lunde 2
Besøksadresse: Haugen 16, 4323 Sandnes.
Telefon: 477 84 326
Lunden
Besøksadresse: Lunden 41, 4319 Sandnes.
Telefon: 979 53 503
Maudland
Besøksadresse: Maudlandsveien 87, 4311 Hommersåk.
Telefon: 468 20 452
Mikkelbærstien
Besøksadresse: Mikkelbærstien 2, 4324 Sandnes.
Telefon: 456 14 575
Moldberget
Besøksadresse: Moldberget 4B, 4324 Sandnes.
Telefon: 947 64 453
Olsokveien
Besøksadresse: Olsokveien 29, 4322 Sandnes.
Telefon: 948 78 876
Prestholen
Besøksadresse: Prestholen 15b, 4313 Sandnes.
Telefon: 909 77 637
Rindahagen
Besøksadresse: Rindahagen 1, 4321 Sandnes.
Telefon: 468 83 359
Rugdeveien
Besøksadresse: Rugdeveien 1, 4318 Sandnes.
Telefon: 415 13 635
Sandskaret
Besøksadresse: Sandskaret 9A, 4319 Sandnes.
Telefon: 951 19 755
Smørbukkveien
Besøksadresse: Smørbukkveien 13/9, 4314 Sandnes.
Telefon: 477 05 224/ 957 37 439
Sørbøveien
Besøksadresse: Sørbøveien 175, 4320 Sandnes.
Telefon: 911 93 633
Tømmerveien
Besøksadresse: Tømmerveien 2 D, 4325 Sandnes.
Telefon: 992 87 308
Øygardsvegen
Besøksadresse: Øygardsvegen 25, 4327 Sandnes.
Telefon: 916 69 151
Dagaktivitet for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Kvål Aktivitetssenter
Besøksadresse: Kvålveien 13, 4323 Sandnes.
Telefon: 904 08 358
Vågsgjerd Aktivitetssenter
Besøksadresse: Holbergsgate 19, 4306 Sandnes.
Telefon: 902 40 839
KTA- kommunalt tilrettelagt arbeidsaktivitet
Telefon: 992 85 863
Avlastning og timebaserte tjenester
Aktivitetsbasert avlastning
Besøksadresse: Toppmeisveien 23, 4328 Sandnes.
Telefon: 954 66 698
Skaret avlastningssenter
Besøksadresse: Skarabakken 53, 4326 Sandnes.
Telefon: 51 68 06 30
Privat avlastning
Besøksadresse: Åsveien 123, 4328 Sandnes.
Telefon: 948 81 286
TMT - Timebasert Miljøtjeneste
Besøksadresse: Åsveien 123, 4328 Sandnes.
Telefon: 947 89 770
Aktuelle lover
Sist oppdatert: 07.05.2025