Hva dekker egenbetaling ved sykehjemsopphold i Sandnes kommune?
Under sykehjemsopphold dekker kommunen utgiftene til:
- Alle måltidene på sykehjemmet.
- Sengetøy og håndklær.
- Personlige hygieneartikler som såpe, sjampo, barberartikler, tannkrem, tannbørste og vanlig fuktighetskrem. Hudpleieprodukter som inngår i behandlingen dekkes av kommunen. Dersom du ønsker andre typer/merker enn det som kommunen kjøper inn, må du betale for dette selv.
- Nødvendige medisiner som er rekvirert av lege.
- Medisinsk forbruksmateriell som sprøyter, bandasjer, bleier, m.m. rekvirert av lege, sykepleier eller annet helsepersonell ved sykehjemmet. Kompresjonsstrømpe/antitrombosestrømpe og hoftebukse dekkes bare hvis det er forordnet av sykehjemslegen.
- Tilsyn og behandling gitt av kommunens sykehjemslege, eller annen lege som kommunen har avtale med - eksempelvis legevaktslege.
- Egenandel for spesialistbehandling som du er henvist til av sykehjemslegen. Pasienter på korttidsopphold som har fått spesialisthenvisning før korttidsoppholdet av en annen lege enn sykehjemslegen, må selv dekke egenandelen til behandlingen. Det samme gjelder for pasienter på korttidsopphold som har fått henvisningen under oppholdet i sykehjem, men som har reist hjem når behandlingen finner sted.
- Transport til og fra spesialistbehandlingen og mellom sykehjem.
- Nødvendig tannbehandling hos den offentlige tannhelsetjenesten dekkes av Fylkeskommunen. Se lenke til Tannhelse Rogaland, punkt om gruppe C1.
- Behandling gitt av kommunalt ansatt fysioterapeut/ergoterapeut.
- Aktivitets- og velferdstiltak i regi av sykehjemmet. Du betaler vanligvis ikke for aktivitets- og velferdsarrangement ved sykehjemmet. Ved spesielle arrangement har sykehjemmet anledning til å kreve egenandel.
- Kommunen er ansvarlig for nødvendig møblering. Alle rom er møblert med seng, nattbord og garderobeskap. I tillegg kan rommene ha et lite bord og en tilhørende hvilestol.
Du må selv dekke følgende utgifter
Utgifter til fotpleie og hårpleie. Ved medisinsk behandling dekkes fotpleie av kommunen.
Hudpleieprodukter for eget velvære.
Innkjøp og reparasjon av briller.
Batterier og forsikring av høreapparat.
NAV dekker innkjøp og reparasjon av høreapparat, men du må betale for konsultasjonen selv. Du har rett på nytt høreapparat hvert sjette år.
Tap av tannprotese.
Ferie, turer eller arrangement utenfor sykehjemmet som du ønsker å delta på dekkes ikke av kommunen.
Mobiltelefon, avisabonnement, pc og tv-apparat/tv-abonnement.
Privat tøy
Du har selv ansvar for innkjøp av klær og sko. Vask av private klær dekkes ved alle typer opphold når klærne er merket med navn og tåler maskinvask på minst 40 grader, når ikke annet er avtalt. Pårørende oppfordres til å vaske finere tøy som trenger spesiell behandling.
Møblering
Kommunen er ansvarlig for nødvendig møblering på pasientenes rom, men pasienter som får vedtak om langtidsopphold blir oppfordret til å benytte egne møbler og sette sitt eget preg på rommet.
Hjelpemidler
Har du behov for personlig tilpasset hjelpemidler kan dette søkes om fra NAV hjelpemiddelsentral i samarbeid med avdelingen og ergoterapeut. Hjelpemidler som du kan ta med deg ved innflytting i institusjon:
- rullestol
- enkle ganghjelpemidler/rullator
- kommunikasjonshjelpemidler og kognitive hjelpemidler
- personlige syns- eller hørselshjelpemidler
Transport
- Transport til og fra sykehjemmet ved inn- og utskriving dekkes ikke av kommunen, men kan dekkes av Pasientreiser. Du kan søke dekning av pasientreiser, se mer informasjon om dette på Helsenorge.no - Pasientreiser
- Fritidsreiser dekkes ikke av kommunen.
- Pasienter som fyller krav om TT-kort kan søke om dette til Rogaland Fylkeskommune. Les mer her: TT-kort (Tilrettelagt transport) - Rogaland fylkeskommune (rogfk.no)
Forsikring
- Innboforsikring: Hvis pasientens eiendeler blir skadet ved for eksempel brann på sykehjemmet, kan pasienten få erstatning via kommunens innboforsikring med inntil kr 50.000. Dette betinger at det er en skade som overstiger kommunens egenandel. Kommunens forsikring gjelder ikke hvis eiendelene blir skadet utenfor sykehjemmet. Sandnes kommune har en svært høy egenandel på forsikringen, vi anbefaler derfor å tegne egen innboforsikring.
- Ansvarsforsikring: Kommunen har ansvarsforsikring som kan bli utløst hvis det er påvist at ansatte har vist uaktsomhet som har påført pasienten skade.
- Erstatning: Som hovedregel erstatter ikke kommunen eiendeler/klær som forsvinner eller blir ødelagt. Pasienter oppfordres til ikke å oppbevare eiendeler av høy verdi og kontanter på rommet.
Betalingssatser i sykehjem
Egenbetaling ved korttidsopphold
Det betales etterskuddsvis 200 kroner pr døgn de første 60 døgn på korttidsopphold, pr kalenderår. Betaling for korttidsopphold i sykehjem etter 60 dager betales også etterskuddsvis og følger reglene som for langtidsplass. Korttidsopphold gitt som avlastning er gratis.
Det blir tatt etteroppgjør for alle korttidsopphold over 60 døgn, samt langtidsopphold, hvert år når skatteoppgjør for gjeldende år er klart (sommer/høst), jf. egenbetalingsforskriftens § 3. Etteroppgjørene blir tatt i løpet av høsten.
Egenbetaling ved langtidsopphold
Egenandelen betales etterskuddsvis og vurderes individuelt, basert på din økonomi. Av inntekter inntil folketrygdens grunnbeløp, fratrukket et fribeløp på kr 10 450 pr. år, betaler du 75 % årlig. Av inntekter utover folketrygdens grunnbeløp betaler du inntil 85 %. Betalingen skal begrenses slik at du har i igjen til eget bruk minst 25 % av folketrygdens grunnbeløp, i tillegg til fordelen av fribeløpet (75 % av fribeløpet). Beboere, som uten selv å ønske det legges på dobbeltrom, skal ved beregningen gis et fribeløp på kr 50 500 pr. år. Dette gjelder også ektefeller som bor på samme rom. Maksimal sats for egenandel på sykehjem er kr 70 000 pr. måned. Du finner gjeldende Grunnbeløpet i folketrygden - nav.no.
Som inntekt regnes årets inntekter på grunnlag av pensjon, andre løpende trygdeytelser, arbeidsinntekt, næringsinntekt, leieinntekt, renter og annen avkastning av formue, etter fradrag av skatt og gjeldsrenter. Formue og gevinster (eksempelvis ved salg av aksjer, fond og bolig, samt Lottogevinst) tas ikke med i beregningen. Det er kun renteinntekter av bankinnskudd og annen avkastning fra disse, som tas med i beregning av egenandel. Føderåd eller kårytelser er ikke inntekt/fordel som skal tas med i beregning av egenandel. Da dette ikke fremgår av skatteoppgjør, men ofte står oppført som «Andre pensjoner», bes beboer/pårørende gi beskjed til saksbehandler dersom slik inntekt/fordel. Denne vil stå på skattemeldingen.
Som hovedregel blir renteinntekter som står på beboers skatteoppgjør lagt til grunn i beregningen. Dersom beboer og ektefelle eier bankkonto sammen vil renteinntekter bli delt på 2. Beboer/pårørende må da informere kommunen om dette. Som hovedregel vil det bli gitt fradrag for gjeldsrenter som står på beboers skatteoppgjør. Har beboer hjemmeboende ektefelle blir det gitt 50 % fradrag for begges gjeldsrenter, eller 50 % fradrag for gjeldsrenter som står på hjemmeboendes skatteoppgjør, dersom det kan dokumenteres at de hefter for gjelden sammen.
I tillegg kommer regler for fradrag ved forsørgeransvar (hjemmeboende barn), ved hjemmeboende ektefelle/samboer, og ved andre særregler som kan føre til at grunnlaget egenandelen beregnes ut fra fraviker fra hovedregelen.
Det gis fradrag for boutgifter på kr 1 800 pr. måned til alle på korttidsopphold over 60 døgn, samt til de på langtidsopphold som har hjemmeboende ektefelle. Enslige på langtidsopphold får fradrag for boutgifter på kr 1 800 i 6 måneder.
Det blir tatt etteroppgjør for alle korttidsopphold over 60 døgn, samt langtidsopphold, hvert år når skatteoppgjør for gjeldende år er klart (sommer/høst), jf. egenbetalingsforskriftens § 3. Etteroppgjørene blir tatt i løpet av høsten.
Grunnlaget for egenbetaling ved sykehjemsopphold står beskrevet i forskrift om egenandel for helse- og omsorgstjenester.
Faktura
Har du spørsmål knyttet til faktura for egenbetaling i sykehjem kan du ta kontakt med Regnskapsavdelingen på e-post: egenbetaling@sandnes.kommune.no eller telefon: 51 33 57 00. Telefonen er betjent mandag, onsdag og fredag fra klokken 08.00 til 14.00.
Saksbehandler: Mirjam Thu Kristensen
- Austrått
- Byhagen
- Forsandheimen
- Lunde
- Lura
- Rovik
- Åse
- Sandnes helsesenter (kun korttid over 60 døgn)
Saksbehandler: Hanne Kristin Laupland
- Riska
Saksbehandler: Kala Manivasagan
- Rundeskogen
Praktiske opplysninger om sykehjemsopphold
Mer informasjon om hva sykehjemsopphold finner du under Praktiske opplysninger om sykehjemsopphold
Sist oppdatert: 24.02.2025