Dette kan være viktig både for sikkerhet og for å gjøre hverdagen enklere - for deg, leietakeren og besøkende.
Hvorfor er egen adresse viktig?
- Folkeregisteret tror dere bor sammen hvis leietaker har samme adresse som deg. Det kan påvirke rettigheter og støtteordninger.
- Støtteordninger som studiestøtte og bostøtte kan bli avslått eller redusert hvis dere står med samme adresse.
- Besøk og leveranser kommer lettere frem til riktig inngang.
- Ved brann eller nødsituasjoner er det viktig at nødetatene vet at det finnes flere boenheter i huset.
- Hvis leietaker ringer nødetatene og blir bevisstløs under samtalen hjelper en egen adresse dem å finne riktig dør.
⚠️ Et hus med to boliger kan ha to gatenummer, eller ulike bruksenhetsnummer som H0101 og U0101, avhengig av om dere går inn i ulike eller samme ytterdør.
💡 Det er ingen gebyr for å få en egen adresse. Ta kontakt for å få adresse:
Sandnes kommune, Geodata
- E-post
- Postadresse: Postboks 583, 4302 Sandnes
- Telefon 959 89 568
- Besøksadresse: Rådhusgata 1, 4306 Sandnes
- Besøksadresse Forsand: Fossanvegen 380, 4110 Forsand
Når kan utleiedelen få egen adresse?
Hvis du får godkjent en leilighet som er helt adskilt, skal den ha fått egen adresse.
Har de hver sin utvendige inngang, skal de ha to gatenummer (eller bokstaver). Ta kontakt hvis det er samme gatenummer til ulike ytterdører.
Har utleiedelen rom for varig opphold (som stue, kjøkken, soverom) og bad med WC, kan den få en egen adresse, selv om den ikke er en selvstendig bolig.
Har dere samme inngang, brukes bruksenhetsnummer (f.eks. H0101 og U0101).
Har dere egne ytterdører, brukes ulike gatenummer eller bokstaver.
Vi kan også gi adresse til utleiedeler som ikke er lovlige, av hensyn til liv og helse. For at utleiedelen skal være lovlig må rommene søkes om, godkjennes og få ferdigattest i en byggesak.
Når gis ikke egen adresse?
Hvis du bare leier ut ett rom i boligen, får ikke utleiedelen egen adresse.
Viktig å vite
Å få en adresse betyr ikke at utleiedelen er godkjent etter plan- og bygningsloven. Adresser handler mest om at nødetater og andre skal finne frem, og offentlige registre skal fungere som forventet.
Mer om adressering
Grunnen for at egne ytterdører gis egne adresser er at plasseringen av adressen i kartet skal vise hvor på eiendommen du skal gå, dette kan du se på Norgeskart. Ulike bruksenhetsnummer (også kjent som bolignummer, H-nummer eller U-nummer) viser hvilken dør det er etter du har gått inn hoveddøren eller i en utvendig trapp.
Vi har egne sider med mer informasjon om adressering og omadressering. De har også svar på ofte stilte spørsmål.
Sist oppdatert: 28.10.2025