account_circle Min side

Hvordan søker du?

  • Sandnes kommune ønsker å bidra til å hente ut potensialet som ligger i digitalisering og ny teknologi - alle oppfordres til å benytte digitale søkeportaler
  • Før du starter et byggearbeid, må du sjekke hvilke planer og bestemmelser som gjelder for eiendommen din.
  • I de aller fleste tilfellene må du varsle naboene dine før du sender inn søknad.
  • Du må betale for søknader som behandles i kommunen.

Hovedregelen er i dag at byggesøknader skal sendes til kommunen via digital søkeportal. Privatpersoner og ansvarlige søkere finner de digitale søkeportalene på nettsiden til Direktoratet for Byggkvalitet

Kommunale saksbehandlingsgebyr vil komme i tillegg til eventuelle kostnader fra leverandørene ved bruk av digitale byggesøknader.

Søknader om små/mindre tiltak kan leveres via e-post til: postmottak@sandnes.kommune.no, leveres i papirutgave til Servicekontoret, eller sendes inn til adresse: Sandnes kommune, PB 583, 4302 Sandnes.

Situasjonskart skal alltid legges ved en søknad. Kartet kan ikke være eldre enn ett år. Du får tilsendt alle nødvendige kart fra Sandnes kommune ved å bestille dem fra e-Torg.no. Bestiller du kart fra Sandnes kommune, sikrer du at situasjonskartet er komplett. Sandnes eTorg er en betalingsløsning.

Dette er inkludert i situasjonskart-pakken:
  • Informasjonsskriv om leveransen, veiledning til byggesak og vann/vei/avløp
  • Situasjonskart som inkluderer ledningsnett (vann/avløp)
  • Reguleringskart
  • Reguleringsbestemmelser
  • Kommuneplankart med tegnforklaring og bestemmelser
  • Diverse planer (under/over grunnen, igangsatte planer og kommunedelplaner)
  • Spesielle hensyn - kulturminner med mer

Krav til tegninger

Det er viktig at vi mottar tegninger av nye bygg eller eksisterende bygg med alle endringer (tilbygg/påbygg/bruksendringer) som skal gjøres, slik at vi forstår hva det søkes om.

  • Plantegninger, snittegninger og fasadetegninger må være i målestokk 1:100
  • Utomhusplan må være i målestokk 1:200. Bruk gjerne farger når du lager utomhusplanen.
  • Situasjonsplan må være i målestokk 1:500. For at det skal bli lett for oss å se hvilken bygning søknaden gjelder, skal du bruke farger eller skravur.
  • Tegningene skal ha rette streker, de skal for eksempel ikke være tegnet for hånd uten linjal.
  • Du skal målsette tegningene med relevante mål.
  • Format A4 eller A3. Ved andre format må målestokk i A3 oppgis, for nedkopiering
  • Hvis du leverer digitalt må du legge hver tegning i egen fil (pdf)
  • Tittelfelt må inneholde: type tegning, tegningsnummer, målestokk, dato, adresse og ansvarlig foretak. Du kan også ha med anvisningsfigur og himmelretning
  • Navn på vedlegg må forklare hva dokumentet inneholder, for eksempel "Fasade nord" eller "1. etasje". Tegningen og filen må ha samme navn.

Du finner eksempel på tegninger på nettsiden til Direktoratet for Byggkvalitet

Nabovarsel

Informasjon om hvordan og hvilke naboer som skal varsles finner du på dibk.no

Vi anbefaler at du sender nabovarsel digitalt via e-torg.no. Digitalt nabovarsel er en betalingsløsning. 

Søknadspliktige bygninger som skal oppføres nærmere nabogrense enn 4 meter, kan nabo gi skriftlig aksept for slik at avstanden kan være mindre.

Hvis du trenger avstandserklæring fra nabo, kan du bruke et kommunens digitale skjema for avstandserklæring som du finner her

Du kan også besøke naboen og levere signert blankett til kommunen. Papirblanketter og mer informasjon finner du på dibk.no.

 

Veiledning

Byggesak kan gi veiledning og ha forhåndskonferanse. Mer info om dette finner du på egen side:

Veiledning eller forhåndskonferanse

Sist oppdatert: 22.02.2024