HjemVann og avløpVannmålerSlik leser du av vannmåleren

Slik leser du av vannmåleren din

Kort fortalt:

• Sandnes kommune sender ut avlesningskortene elektronisk via Altinn og digital postkasse. Dersom meldingen ikke blir lest digitalt, sender vi avlesingskortet i posten til den adressen som er oppgitt.
  • Vent med avlesning til du har mottatt avlesningskortet. Der finner du brukernavn passord.
Utsendelse via Altinn og digital postkasse

Sandnes kommune sender avlesningsbrevene ut elektronisk via Altinn, og har du opprettet en digital postkasse hos enten Digpost eller Eboks.no skal du motta det der.

Her kan du lese mer om digital postkasse | Norge.no

Privatpersoner og firmaer som har registrert kontaktinformasjonen sin i Altinn og eventuelt en digital postkasse, vil få melding via sms eller e-post om avlesningen.

Merk at ved elektronisk utsendelse av avlesningskortet for vannmåler så er det hjemmelshavers sitt fødselsnummer eller organisasjonsnummer  (hvis firma er hjemmelshaver) som blir knutepunktet mot Altinn og digital melding.

Slik ser avlesningsbrevet ut

Oversikt forskjellige type målere

Sandnes kommune har flere typer vannmålere.

Nedenfor ser du bilder av flere forskjellige målere og der du kan finne målernummer og hvordan du skal lese målerstanden. Vi har merket på bildet med gult der du finner målernummere på de forskjellige målerne.

Navn på måler  Bilde av måler

Multical 21
uten fremhevet målernummer.

Avlesning - kun store tall, ikke ta med de små tallene.

Multical 21
med fremhevet målernummer

Avlesning - kun store tall, ikke ta med de små tallene.

Flow IQ2200
med fremhevet målernummer

Avlesning - ikke ta med de tre siste tallene, som står bak komma. Se rød pil som viser hvor komma er.

Sensus 420

Avlesning - alle tall skal være med

Sensus 620

Avlesning - Ikke ta med røde tall

Sensus

Avlesning - Ta med alle tall

Slik leser du av måleren
  • Husk å sjekke at målernummer på avlesningskortet stemmer overens med måleren.
  • Ikke ta med røde tall eller tall etter komma
  • Kontroller at målerstanden du har lest av er høyere enn forrige stand. Hvis den ikke er det, så sjekk at du har lest av korrekt. Har du lest av korrekt og målerstanden i år er lavere enn i fjor, kan det være fordi den ble stipulert i fjor.
  • Står det ikke hvor vannmåler er plassert på avlesningskortet har vi ikke denne opplysningen, send den gjerne til oss.
Registrering av målerstand

Registrering på internett

Kommunen legger ut beskjed og lenke til inloggingssiden for registrering av målerstand når det nærmer seg avlesning.

Nedenfor kan du se trinn for trinn hvordan det ser ut når du skal registrere på internett:

INNLOGGING

Her taster du inn brukernavn og passord som du finner på avlesningskortet.

TRINN 1 - Klikk på registrer ny avlesning

TRINN 2 - Fyll inn ny målerstand og klikk på fortsett

TRINN 3 - Fyll inn kontaktdetaljer og kryss av for å motta kvittering

TRINN 4 - Måleravlesningen er registrert

Sende avlesningskort i posten

Ønsker du å sende avlesningskortet tilbake i posten, klipper du av den delen under fødselsnummer eller organisasjonsnummeret, rett over stempel av frimerket.

Fyll inn ny målerstand der du ser det er fylt ut på eksempelet nedenfor. Skriv dato, navn og kontaktdetaljer i tilfelle vi har behov for å kontakte deg.

Sende e-post

Opplever du problemer med registrering på internett, sender du en e-post til avlesning@sandnes.kommune.no der du oppgir:

• Målernummer
  • Målerstand
  • kontaktdetaljer
Frist for avlesning

Fra og med 2023 sender vi ut avlesningskort i begynnelsen av november med frist for avlesning den 30.november.

NB! Eiendommer uten en registrert målerstand 1.desember risikerer at kommunen kommer for å lese av måleren.

Oppmøtegebyr

Hvis kommunen av ulike grunner må ut å lese av en vannmåler, fordi abonnenten ikke har oppretthold sin plikt til å registrere målerstand, vil det bli fakturert et oppmøtegebyr.

Oppmøtegebyr i 2023 = 1884 kroner inkludert merverdiavgift per oppmøte.

Fjernavlesning av vannmåleren

De nye vannmålerne som brukes i Sandnes kommune har mulighet for fjernavlesning. Ettersom det fortsatt finnes mange manuelle målere i kommunen blir alle målerne lest av manuelt inntil videre.

Kontakt

Ønsker du å gi oss en tilbakemelding om feil, plassering av vannmåleren eller opplever du problemer kan du sende e-post til avlesning@sandnes.kommune.no

Enkelte perioder opplever vi stor pågang. Dersom du ikke får tilbakemelding med en gang, så skal du vite at vi jobber oss gjennom e-postene og kommer tilbake til deg.

Dersom du melder fra på e-post innen fristen har du opprettholdt fristen. Vi ordner opp dette når vi åpner e-posten din.

Sist oppdatert: 04.01.2023