HjemVann og avløpAvstandskrav til vann- og avløpsledninger

Avstandskrav til vann- og avløpsledninger

I forbindelse med søknadspliktige tiltak må vann- og avløpsledninger i nærheten av eller på eiendommen sjekkes. For situasjonskart med oversikt over vann- og avløpsledningene ta kontakt med avdelingen for byggesak.

Ta kontakt med avdelingen for vann og avløp forvaltning hvis du trenger ledningskart til et søknadspliktig tiltak. Det er ikke alltid kommunen har informasjon om private ledningskart, men nyere anlegg kan være dokumentert.

Standard abonnementsvilkår

I Sandnes kommunes standard abonnementsvilkår for vann og avløp, administrative bestemmelser, punkt 3.4, fremgår det at offentlig vann- og avløpsanlegg skal ikke overbygges. Ny bebyggelse, som garasjer, boder og støttemurer, skal ikke plasseres slik at den er til ulempe for drift og vedlikehold av offentlig vann- og avløpsanlegg. Tiltak som er byggemeldingspliktig, skal ha en avstand til offentlig vann- og/eller avløpsanlegg på minst 4 meter.

Tiltakshaver/abonnent

Tiltakshaver/abonnent kan sørge for omlegging av hovedledningene etter servituttlovens regler. Teknisk plan må da utarbeides.

Dispensasjon

Det kan gis dispensasjon for avstandskravet etter søknad til lednings-eier v/Vann og avløp forvaltning, hvis utbygger sikrer for drift og vedlikehold av offentlig ledning. Anlegg av varerør, kulvert eller tilsvarende kan anvendes, men også da må Teknisk plan utarbeides.

Vi må foreta en total vurdering i hvert tilfelle om tiltaket det søkes om kan aksepteres eller ikke. Hvis dispensasjon kan gis, er det normalt med vilkår i tinglyst erklæring for akseptering av ansvar. Da får søker en veiledning om hvordan det gjøres. Vi har en mal som må fylles ut og tiltakshaver må tinglyse denne selv fordi det er heftet til eiendommen.

For vannledninger vil det i tilfeller der utvasking kan skje, være krav om fundament som plasseres 0,5 meter lavere enn vannledningen. For dypere avløpsledninger er ikke det aktuelt, men der tiltaket ligger høyere må sikring mot utrasing under konstruksjonen sikres. Utgraving lavere enn ledningen er heller ikke ønskelig, da setninger i ledningen kan oppstå.

Vurder først om tiltaket kan unngås, som å plassere boden et annet sted, velge carport med søylepunkter uten støpt plate på grunnen fremfor garasje, eller kan en mur unngås med å beholde terrenget på andre måter.

Krav til dispensasjonssøknad

For at avdeling for Vann- og avløp skal kunne behandle en dispensasjonssøknad kreves en enkel skriftlig søknad som må inneholde:

• En kort beskrivelse av tiltaket med begrunnelse for hvorfor tiltaket må plasseres slik at det kommer i konflikt med ledningsnettet.

• Kartskisse som tydelig angir tiltakets plassering og minste avstand mellom ledning og tiltaket det søkes om.

• Beskrivelse, eventuelt med skisse, av sikringstiltaket som iverksettes.

Tverrprofil med vann og/eller avløp i forhold til tiltaket blir i en del tilfeller som når ledningene ligger dypt, forlangt for å kunne vurdere dispensasjonen. Se eksempelet her (fiktiv sak) på hvordan den kan se ut. Med rasvinkel 1:1 viser eksempelet at graving ned på ledningen er mulig.

Eks_dispensasjons_søknad_bilde.JPG

Søknaden sendes til: postmottak@sandnes.kommune.no

Private stikkledninger

Private stikkledninger har ikke spesifikke avstandskrav, men de må også ha tilgang til å kunne vedlikeholdes.

Hvis du vil bygge nært eller oppå private vann- og avløpsledninger, må du vurdere om planene for tiltaket kan justeres, eller at ledningen kan legges om hvis det blir nødvendig eller å ta risikoen med å kunne fjerne det som kommer i konflikt hvis det skal graves ned på ledningen.

Hvis det er din egen private ledning, bærer du selv denne risikoen.

Er det naboen sin ledning, eller du er medeier må avklaring gjøres i forkant med eierne, og om nødvendig inngå tinglyst avtale.

Sist oppdatert: 08.01.2024