Retningslinjer for kommunal husleiestøtte
Hvem kan søke
· Søker må bo i, eller fått tildelt kommunal bolig, (herunder omsorgsbolig, gjennomgangsbolig for vanskeligstilte, servicebolig)
· Det er hovedpersonen på leiekontrakten som kan søke. Andre i husstanden føres på med navn og personnummer.
· Ordningen gjelder ikke for beboere i boliger som kommunen leier inn til flyktninger
Vilkår for å få støtte
a. Søker må ha søkt om statlig bostøtte gjennom Husbankens ordning
b. Søker/ husstanden mottar ikke (løpende) økonomisk sosialhjelp fra NAV
c. Støtten gis som redusert husleie til husstander som har lavere disponibelt beløp per måned, enn det som er fastsatt for ordningen (se vedlegg/link)
d. Det er en forutsetning at søker selv bor i boligen
e. Søkere som er selvstendig næringsdrivende, inngår ikke i ordningen Det finnes enkelte unntak for punkt d) og e).
Vedlegg som legges ved søknaden
· Dokumentasjon på de 3 siste månedlige inntekter. På lønnsutbetalinger/trygdeslipper må det fremkomme navn og inntekt før og etter skatt. Dette gjelder for alle over 18 år i husstanden.
· Dokumentasjon på skattemelding fra siste likningsår for alle over 18 år i husstanden
· Dersom du trenger hjelp med utfylling av søknaden, kan du ta kontakt med boligtjenesten
Slik søker du om kommunal husleiestøtte
Søknadsfrist
Du kan søke hele året
Hva skjer videre?
· Søknaden blir behandlet fortløpende. Det er ingen søknadsfrist.
· Boligtjenesten gjør en beregning av om du fyller kriteriene for å få innvilget husleiestøtte med redusert husleie på bakgrunn av informasjonen som er gitt/innhentet.
· Du vil få svarbrev gjennom et vedtak.
· Du kan klage på vedtaket.
Klage
Det er klagerett på vedtak om kommunal husleiestøtte.
· Klager må framsettes skriftlig.
· Klagefristen er 3 uker fra den dagen du mottok vedtaket. Dersom det foreligger særlige grunner, kan en be om å få forlenget klagefristen.
· Det må opplyses om hva det klages på. Klagen må inneholde de endringer som ønskes gjort i vedtaket og evt. andre opplysninger av betydning.
· Klagen skal være undertegnet.
· Boligtjenesten kan gi veiledning i forbindelse med klager. Med visse begrensninger har du rett til å se dokumentene i saken. Dette skjer ved å henvende seg til Boligtjenesten.
· Dersom klagen ikke imøtekommes, behandles klagen i kommunens klagenemd for endelig avgjørelse.
Klager sendes til:
Sandnes kommune Boligtjenesten Postboks 583 4302 SANDNES
Kontaktinformasjon Boligtjenesten
Besøksadresse: Rådhusgata 1, 4306 Sandnes
Postadresse: Sandnes kommune, Postboks 583, 4302 Sandnes
E-postadresse: boligtjenesten@sandnes.kommune.no Telefonnummer: 51 33 50 00
Sist oppdatert: 29.07.2024