account_circle Min side
HjemPolitiske råd og utvalgSandnes IntegreringsutvalgVedtekter for Sandnes Integreringsutvalg

§ 1 Lovverk og saksbehandlingsregler

I tillegg til bestemmelsene i kommuneloven, fellesreglement for formannskapet, utvalgene og nemndene og Sandnes kommunes alminnelige delegasjonsreglement gjelder følgende bestemmelser:

§ 2 Nominering og valg
  1. Integreringsutvalget velges av kommunestyret og skal bestå av sju medlemmer med personlige varamedlemmer, med slik sammensetning:

    a. Fire av Integreringsutvalgets medlemmer med varamedlemmer velges på grunnlag av forslag fra innvandrerrådet selv blant annet på grunnlag av forslag fra innvandrerorganisasjonene i kommunen eller andre.

    b. Tre av Integreringsutvalgets medlemmer med varamedlemmer velges blant kommunestyrets medlemmer og varamedlemmer.

  2. Kommunestyret oppnevner leder og nestleder av Integreringsutvalget.
§ 3 Oppgaver
  1. Integreringsutvalget arbeider etter politisk målsetting om full deltagelse og likestilling i samfunnet.

  2. Integreringsutvalget er et rådgivende organ for kommunen.

  3. Integreringsutvalget skal være et bindeledd mellom innvandrerbefolkningen og kommunen. Organet skal arbeide i tråd med gjeldende strategi for likestilling og mangfold, og skal uttale seg i prinsipielle saker som er særlig viktige for innvandrerbefolkningen.

  4. Integreringsutvalget kan selv ta opp saker som angår innvandrere i kommunen.

  5. Integreringsutvalget bør drive informasjonsarbeid.

  6. Integreringsutvalget utarbeider årsmelding som sendes kommunestyret.

  7. Integreringsutvalget skal jobbe for økt integrering og fremme innvandreres deltakelse i frivillige lag og organisasjoner, som idrettslag, svømmeopplæring og lignende.
§ 4 Forberedelser av saker til innvandrerrådet

Integreringsutvalgets sekretær sammenstiller sakskartet i samarbeid med rådets leder.

§ 5 Innkalling
  1. Integreringsutvalget holder møter etter en oppsatt plan, eller når lederen finner det påkrevd eller når 1/3 av medlemmene krever det.

  2. Møteinnkallingen skal inneholde tid og sted for møtet, innholdsfortegnelse over de saker som skal behandles.

  3. Innkalling og saksdokumenter sendes medlemmer, varamedlemmer 7 dager før møtedagen.

  4. Innkalling og saksdokumenter er offentlige, så langt det ikke er gjort unntak i lov eller i medhold av lov, og gjøres kjent for offentligheten på høvelig måte.

  5. Innkalling og saksdokumenter skal være på norsk og møtene skal foregå på norsk.
§ 6 Forfall
  1. Integreringsutvalgets  medlemmer plikter å delta i møter, med mindre det foreligger gyldig forfall.

  2. Ved eventuelle forfall skal representanten melde fra til rådssekretær, som innkaller varamedlem.
§ 7 Adgang for andre til å delta i møtene

Rådssekretær, ved forfall dennes stedfortreder, har plikt til å delta.

§ 8 Åpne møter
  1. Integreringsutvalgets møter er åpne hvis ikke annet følger av kommuneloven § 31 om møteoffentlighet.

  2. Blir det vedtatt å behandle en sak for stengte dører, må publikum forlate lokalet. Medlemmer eller møtende varamedlemmer og andre som er til stede i det lukkete møte vil ha taushetsplikt om forhandlingene og vedtak i den grad dette følger av lovbestemmelser om taushetsplikt i forvaltningsloven eller særlov.
§ 9 Møteledelse
  1. Integreringsutvalgets leder er møteleder.

  2. Ved forfall fungerer nestleder som møteleder.

  3. Dersom også nestleder har forfall, velges det av og blant rådets medlemmer en møteleder. Det medlem er valgt som får flest stemmer. Hvis flere får samme stemmetall, avgjøres valget ved loddtrekning.
§ 10 Rekkefølge og form for behandling av sakene
  1. Sakene behandles i den rekkefølge de er oppført i innkallelsen til møtet.

  2. Integreringsutvalget kan vedta en annen rekkefølge. Innvandrerrådet kan vedta å utsette behandling av en sak. Det kan også treffes vedtak i en sak som ikke er oppført på sakslisten, hvis ikke lederen eller 1/3 av de møtende motsetter seg dette.

  3. Lederen refererer sakene og viser til den innstilling som foreligger i hver sak. Er det kommet inn nye dokumenter i en sak etter saksdokumenter er utsendt, skal disse gjøres kjent.
§ 11 Forslag
  1. Bare Integreringsutvalgets medlemmer og varamedlemmer som deltar i møtet, kan sette frem forslag.

  2. Forslag skal leveres skriftlig og i undertegnet stand til lederen.

  3. Lederen refererer forslaget.
§ 12 Avstemning
  1. Når debatten er slutt, tas saken opp til avstemning. Gyldig vedtak kan bare treffes når minst halvparten av medlemmene har vært tilstede under forhandlingene og avgitt stemme i vedkommende sak.

  2. Vedtakene avgjøres ved alminnelig stemmeflertall. I tilfelle stemmelikhet, er lederens stemme avgjørende.
§ 13 Anke
  1. I saker hvor Integreringsutvalget har avgjørelsesmyndighet, kan et mindretall på minst ett medlem kreve at vedtaket forelegges Utvalg for kultur og oppvekst for avgjørelse.

  2. Slik anke må fremsettes i det møtet hvor vedtaket blir gjort.
§ 14 Sekretariat – Møtebok
  1. Kommunedirektør er sekretær for Integreringsutvalget, og kommunedirektør eller den han/hun bemyndiger forbereder sakene for behandling og har møte- og talerett.

  2. Protokollen fremlegges som første sak på neste møte til godkjenning.
§ 15 Arkivering

Arkivering av saksdokumenter og møtebok skal være i henhold til arkivloven og Sandnes kommunens arkivreglement for utvalgssaker.

§ 16 Møtegodtgjørelse

Godtgjørelse tilstås etter retningslinjer for økonomisk godtgjørelse for folkevalgte i Sandnes kommune.

Sist oppdatert: 05.12.2023