HjemNå starter vi på vårrengjøringen av gatene

Nå starter vi på vårrengjøringen av gatene

570 kilometer med vei, gang- og sykkelsti i Sandnes skal bli feiende fin igjen etter vinteren.

Vinteren i Sandnes bød periodevis på rikelig med både snø og is. Det førte til hektiske vaktdøgn for kommunens brøytemannskaper, som kjørte ut til sammen 1000 tonn med strøsand. Nå starter jobben ned å feie opp restene etter vinteren. Til det trenger vi din hjelp.
- Vi ber alle om å flytte kjøretøy, tilhengere og avfallsdunker bort fra boliggatene. På den måten kan vi sikre at kjøretøyene våre kommer fram og at mannskapet får gjort jobben slik de skal, sier veiforvalter Sigve Skjæveland i Sandnes kommune.

Arbeidet har allerede startet på Lura, og i løpet av de neste ukene blir feiebilene å se flere andre steder i kommunen også. De mest kuperte områdene i Sandnes blir feid etter 3. april. Det er datoen som markerer sesongens siste dag med vinterdrift.

Boliggatene i kommunen vil bli feid på dagtid, mens industriområder, skoler og barnehager i hovedsak får besøk av feiebilen ettermiddag og kveld. Målet er å bli helt ferdige innen 15. juni.
- Områdene som har egne 17. mai-tog blir prioritert, sier Skjæveland, som understreker at kommunens mannskap kun feier på områdene kommunen har ansvaret for.

Hvert kjøretøy er utstyr med en GPS-sender som deler posisjonen. Snart kan du følge med i kommunekartet på hvor feiebilene har vært.
- Det betyr at vi til enhver tid vet hvilke områder som er kjørt, og at publikum ikke trenger å melde fra dersom noen områder ikke har fått besøk av feiebilen. Vi kommer dit etterhvert, sier Skjæveland.

Strøsanden som blir feid opp blir sendt til vasking, og blir deretter klar til gjenbruk.

Sist oppdatert: 22.03.2024