Pakkeforløp hjem for pasienter med kreft

Hva er pakkeforløp hjem?

Formålet er å sikre trygghet og forutsigbarhet for deg som har fått en kreftdiagnose, og at dine behov for oppfølging ut over selve kreftbehandlingen blir avdekket og fulgt opp.

Pakkeforløpet skal også bidra til økt fokus på livskvalitet, god helse og mestring for pasientene.

Pakkeforløp hjem innebærer tre behovskartleggingssamtaler. Den første samtalen blir gjennomført i spesialisthelsetjenesten. De to siste samtalene vil bli utført i kommunen.

Behovskartleggingssamtaler er frivillig. Den første 3–4 måneder og den andre 12–18 måneder etter du fikk diagnosen. Det betyr ikke at oppfølgingen avsluttes etter siste samtale. Samtaler om behov og videre oppfølging i spesialisthelsetjenesten, hos fastlegen, kreftkoordinator og/eller andre kommunale tjenester fortsetter så lenge du har behov for det.

Mer informasjon finner du på:

Ta kontakt

Hvis du har spørsmål om pakkeforløpet, ta kontakt på telefon: 91664471 (mandag –fredag kl. 09–15) eller epost til kreftkoordinator@sandnes.kommune.no Husk at det ikke skal sendes personsensitive oplysninger på epost.

Om pakkeforløpet i Sandnes kommune

Med utgangspunkt i det nasjonale pakkeforløpet er det utarbeidet en lokal beskrivelse for Sandnes kommune. Pakkeforløpet gir forslag til hvilke tema kartleggingssamtalen kan inneholde. Det er utarbeidet en enkel veiledning og beskrivelse av ansvar og oppgaver, se vedlegg:

Pakkeforløp kreft hjem-Sandnes kommune_versjon 02.pdf

Pakkeforløpet gjelder alle pasienter som reiser hjem fra sykehuset med en kreftdiagnose. Noen pasienter med kreftdiagnose har i dag dialog med kreftkoordinator og andre kommunale tjenester. Dette pakkeforløpet gjelder alle pasienter uavhengig av alvorlighetsgrad og funksjonsnivå.

Sykehuset sender melding til kommunen ved Tildelingskontoret for å informere om pakkeforløpet. Kreftkoordinator tar kontakt med pasienten og avtaler videre oppfølging.

Når pasienten er på sykehjemsopphold har sykehjemslege ansvar for oppfølgingspunktene.
Avdelingsleder og primærkontakt følger opp dette sammen med sykehjemslegen i interne rutiner.

Sist oppdatert: 14.06.2023