
Barna i barnehagen er avhengige av stabile og trygge relasjoner til de ansatte. Selv om foreldre eller foresatte er barnets primære omsorgspersoner, har barnehagepersonalet en viktig rolle som sekundære omsorgspersoner. I og med at de fleste norske barn tilbringer store deler av dagen i barnehagen, er det avgjørende at ansatte evner å etablere relasjoner preget av trygghet og tillit.
Forskning viser at trygge relasjoner har stor betydning for barnets psykiske helse, og danner grunnlaget for videre emosjonell, sosial og kognitiv utvikling. For å kunne etablere trygg tilknytning, må den voksne ha evne til å forstå barnet «innenfra» – det vil si å tolke og møte barnets behov og følelser med sensitivitet og innsikt (Brantzæg, Torsteinson, Øiestad, 2015).
Et nyttig verktøy i dette arbeidet er Trygghetssirkelen. Den illustrerer hvordan barnet beveger seg mellom utforsking og behov for nærhet. Når barnet er oppe i sirkelen, utforsker det verden, men trenger fortsatt støtte, oppmuntring og felles glede. Når barnet er nede i sirkelen, søker det trøst, beskyttelse og hjelp til å regulere følelser (Powell, Cooper, Hoffman, Marvin, 2015).
Tilknytning og utforsking er gjensidig avhengige prosesser. Tilknytning handler om barnets behov for trygghet og beskyttelse, mens utforsking handler om barnets behov for selvstendighet og mestring (Brantzæg, Torsteinson, Øiestad, 2015). Å bruke Trygghetssirkelen aktivt, særlig i tilvenningsperioden, kan styrke barnets opplevelse av trygghet og fremme utvikling (Barnehage.no)
Sist oppdatert: 26.08.2025