Kommunen tildeler nye adresser etter at bygninger blir godkjent etter behandling av en byggesak. Flere eksisterende bygg kan ha nytte av flere adresser, tildelt etter gjeldende regler. Det er ytterdører som tildeles adresser. Se gjennom prinsipper for adressering for å se om ditt bygg burde ha flere adresser. Vi har også samlet noen spørsmål og svar lengre nede på siden.
Prinsipper for adressering
Tildeling av adressenummer
Kommunen tildeler adresser etter prinsipper i Kartverkets adresseveileder. Hovedprinsippene inkluderer:
• Oddetall på høyre side av veien
• Partall på venstre side av veien
• Det er inngangsdører eller trapper som får adresse, her plasseres adressepunktet. Alle har også et bruksenhetsnummer.
Visste du at du kan gå inn på norgeskart.no for å se hvor adressepunktet er plassert? Stemmer det ikke med hvor døren eller trappen til inngangsdøren er plassert, kan du ta kontakt slik at vi kan flytte punktet.
Eksempler
Alle inngangsdører til boliger på bakkeplan tildeles adresse. Det samme gjøres med trapper/trappehus som er hovedatkomt til andre boliger/bruksenheter.
Boligbygning i tre etasjer med felles trappetårn. Boligene i 1. etasje gis vanlige vegadresser. Boligene i 2. og 3. etasje har felles vegadresse til trappetårnet og får i tillegg bruksenhetsnummer som en del av den offisielle adressen.
Felles atkomsttrapp for to og to boliger i 2. etasje får samme nummer. Boligene skilles da på bruksenhetsnummer (H0201 og H0202).
Bruksenhetsnummer tildeles ut fra etasje basert på høyde fra terreng til himling på etasjen. Nummereringen i etasjen starter til venstre sett fra trappas øverste trinn og følger klokka mot høyre.
Skilting
Alle hus skal være nummerert. Skiltene må være godt synlige og plassert der trafikantene venter å finne dem: ved port, inngangsdør eller innkjøring. Det er viktig at skiltet er lett synlig for nødetater som må rykke ut på nattestid, bruk gjerne reflekterende skilt. Unngå å male over nummeret i samme farge som huset, det gir dårlig synlighet.
Tidsfrist for merking av adressenummer og bruksenhetsnummer
Etter matrikkelforskriften § 57, fjerde ledd, skal merking med adressenummer og bruksenhetsnummer skje senest tre uker etter mottatt underretning om tildelt adresse. Kommunen kan gi tillatelse til ytterligere utsettelse dersom særlige grunner taler for dette.
For nye bygg settes fristen for merking av adressenummer og bruksenhetsnummer til bygningen, bygningsdel eller bruksenhet blir tatt i bruk, gitt midlertidig brukstilaltelse eller ferdigattest.
Spørsmål og svar om adressering
Hvordan skal husnummeret / adressenummerskiltet mitt se ut?
Alle hus skal være nummerert. Skiltene må være godt synlige og plassert der trafikantene venter å finne dem: ved port, inngangsdør eller innkjøring. Det er viktig at skiltet er lett synlig for nødetater som må rykke ut på nattestid, bruk gjerne reflekterende skilt. Unngå å male over nummeret i samme farge som huset, det gir dårlig synlighet.
Hvorfor får bygget mitt flere adressser?
En avgjørende faktor for at bygninger må ha flere adresser, er at alle bruksenhetsnumrene som tilhører den samme adressen, må være tilgjengelige innenfor den samme oppgangen. Hvis et av bruksenhetsnumrene i samme serie har en annen inngang, og er fysisk atskilt fra de øvrige, skal hver inngang tildeles en egen gateadresse.
Kan boligen/bedriften få flere adresser?
Bygninger med flere boliger og hovedinnganger til boligene, skal ha vegadresser til hver enkelt inngang. Hvis det ikke er slikt i dag, eller i varselet, ta kontakt.
Hvis du har en ikke selvstendig boenhet (ofte kalt hybel) kan du be om å få en adresse til denne. Det forventes at den har rom som er godkjent til oppholdsrom. Dette kan være en fordel ved utleie da det vil være to ulike adresser tilgjengelig for beboerne. I nødstilfeller kan det være nyttig å ha ulike adresser for å skille hovedboligen og hybelen.
Hvis bedriften ønsker en adresse til varelevering, i tillegg til adresse til kundeinngangen, er det bare å ta kontakt.
Kontaktinformasjon er i bunn av siden.
Hvilken vei får jeg adresse fra?
Adresser skal tildeles den veien atkomsten er fra. For noen har atkomsten endret seg med tiden uten at adressen ble endret samtidig. Ta kontakt slik at vi kan korrigere dette.
Hva blir rekkefølgen på adressene?
Adresser skal tildeles i stigende rekkefølge langs veien, både når det gjelder nummer og bokstaver, og tildeles til den veien atkomsten er fra.
Hvorfor er riktig adresse så viktig?
Adresser stedfester bygninger i kartet, og utgjør dermed en viktig del av infrastrukturen. Med riktige adresser og husnummerskilt vil ambulanser, taxier og andre lettere finne fram til deg, fordi de kjenner adressesystemet og orienterer seg etter det. Dette er spesielt viktig i forhold til når nødetatene skal frem til stedet og hvert sekund teller.
Dere har misforstått forholdene på eiendommen, hva skal jeg gjøre?
Hvis du mener at vi har oversett noe eller misforstått forholdene på eiendommen, ber vi om en tilbakemelding på dette. Fristen for å sende oss en uttalelse er 3 uker fra varselet ble sendt. Du må begrunne og undertegne uttalelsen. Den kan sendes til postmottak@sandnes.kommune.no. Merk henvendelsen med saksnummer og hvilken adresse det gjelder.
Hvis det kommer uttalelser i saken, vil vi behandle disse i vedtaket.
Hvordan kan jeg klage på et vedtak om adressering?
Vi har laget en egen side med informasjon om å klage på vedtak, se www.sandnes.kommune.no/klage
Har du andre spørsmål?
Send gjerne spørsmål på e-post. Vi har også en egen side for omadressering.
Kilde: Illustrasjoner er hentet fra Kartverkets adresseveileder
Sist oppdatert: 04.07.2025