account_circle Min side

  • Har du merknader til det naboen din planlegger å bygge må du si i fra innen fristen
  • Send merknadene til kontaktpersonen som er oppført på skjemaet
  • Ønsker du å klage på vedtak, må klagen sendes til kommunen innen klagefristens utløp

Jeg har merknad til nabovarsel, hva gjør jeg?

Hvis du har merknader til nabovarselet, må du sende det til nabo eller firma som søker om byggearbeidene. Dette må gjøres innen en frist på vanligvis 2 uker. Naboen eller firma plikter å videresende dine merknader til oss.

Vær oppmerksom på at det ikke er all informasjon som er relevant i en byggesak. Kommunen skal ikke ta stilling til privatrettslige forhold i vurderingen av et byggetiltak. Dine merknader blir synlige offentlig på kommunens innsynsløsning.

Firma eller ansvarlig søker skal inkludere merknadene dine i søknaden til kommunen, og gi en beskrivelse av hva som er gjort for å imøtekomme dem, eventuelt argumenter for hvorfor de ikke er imøtekommet.

Har du sendt inn merknader til søker, vil du få kopi av kommunens vedtak og kan klage på vedtaket.

Klage

Hvem kan klage?

Du har rett til å klage på et vedtak hvis du er part eller har rettslig klageinteresse i saken.

Hvem sender du klagen til?

Det er Statsforvalteren i Rogaland som er klageinstans, men du
sender klagen til Sandnes kommune på
postmottak@sandnes.kommune.no eller Sandnes kommune, postboks 583, 4302 Sandnes.


Dersom kommunen ikke endrer vedtaket som følge av klagen,
sender vi klagen videre til Statsforvalteren for avgjørelse.

Klagefrist

Klagefristen er 3 uker fra den dagen du mottok eller ble gjort kjent med vedtaket. Det holder at klagen er postlagt før fristen løper ut.

Du har rett til å få en begrunnelse

Hvis du har fått avslag på søknaden, skal du få en begrunnelse for avslaget. Dersom du mener at avslaget ikke er tilstrekkelig begrunnet, kan du be om en mer utfyllende begrunnelse. Du må be om dette før klagefristens utløp. Ny frist begynner å løpe fra det tidspunktet du mottar begrunnelsen.

Hva skal være med i klagen?

Når du sender inn en klage, skal du skrive hvilket vedtak du klager på, og den eller de endringene du ønsker. Du må skrive hvorfor du klager, og oppgi andre opplysninger som kan ha betydning for å vurdere klagen. Du må skrive under på klagen.

Sist oppdatert: 16.12.2022