Bygge på boligeiendom

• Sett deg inn i regler, planer og bestemmelser for din eiendom.
  • Små byggeprosjekter kan ha konsekvenser for omgivelsene.

Boligeiendom

Det er gitt nasjonale regler for mindre tiltak som du kan bygge uten å søke. I Sandnes kommune må du først sjekke om det er samsvar mellom lokale regler og de nasjonale reglene, før du går i gang med bygging.

I Sandnes gir lokale reguleringsplaner ofte strammere rammer for bygging, enn de nasjonale reglene  åpner for.

Det er byggeforbud i 100-meters belte til sjø i hele landet. I Sandnes er det også byggeforbud mot enkelte vassdrag. Disse er Figgjovassdraget og Ims-Lutsi vassdraget.

Hvis du vil bygge på en eiendom som ligger i disse sonene, må du søke om dispensasjon fra byggeforbudet.

Du som skal bygge, har selv ansvar for å sjekke at tiltaket ikke kommer i strid med plan- og bygningsloven, gjeldende planer eller annet regelverk.

Finn reguleringsplan på nett

Arealplaner.no

Få tilsendt gjeldende planer og bestemmelser for din eiendom

Trykk her for å komme til bestillingssiden etorg.no

1. Søk opp din eiendom
  2. Velg om du er proffbruker eller privat person
  3. Privatpersoner skal velge kart for mindre tiltak (125 kr). Du kan også velge situasjonskartpakken (655 kr) som inkluderer en områdeanalyse for eiendommen. Områdeanalyse vil kunne avdekke naturfarer og andre viktige hensyn som kulturminner mm.
 Kan du søke om mindre byggeprosjekter selv?

Små/mindre byggeprosjekter kan du søke om selv, men vær oppmerksom på at i de fleste tilfeller må du søke om tillatelse for å bygge mindre tiltak i Sandnes kommune. Vær oppmerksom på at det er ulike regler for bygging på boligeiendom og hytteeiendom.

Husk at du som tiltakshaver/huseier selv har ansvar for at byggetiltaket ikke strider mot:

• plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter,
  • kommuneplanens arealdel og andre reguleringsplaner
  • annet regelverk (For eksempel Vegloven eller Jernbaneloven)

Direktoratet for byggkvalitet har også en egen veiviser, som kan hjelpe deg med å avklare søknadsplikten

Bygger du uten å søke, husk å melde inn til kommunen når bygget står ferdig. Meld inn ferdige bygg

Garasje/carport/bod/uthus på boligeiendom

Plan- og bygningsloven åpner for at du kan søke og bygge mindre bygninger selv.

I Sandnes er denne grensen satt til et samlet bebygd areal inntil 50 m2  for denne type bygg. For seksjonerte tomannsboliger tillates samlet bebygd garasje/bod/carport/uthus areal på inntil 50 m2 BYA pr. boenhet.

Har du garasje/carport/bod/uthus fra før, skal eksisterende areal trekkes fra de 50 m2 som du kan ha totalt. Sjekk reguleringskartet, for å finne ut hvor på eiendommen byggegrensene går.

Bygget kan

• brukes som for eksempel garasje, carport, verksted, hobbybod, skrivestue, veksthus eller dukkestue
  • ikke inneholde beboelsesrom som kjøkken, stue, soverom eller våtrom, eller brukes til overnatting
  • ha maksimal mønehøyde på 4,5 meter og gesimshøyde på 3,0 meter, begge målt fra planert terreng
  • være i en etasje, eventuelt underbygget med kjeller
  • ikke plasseres over offentlige vann- og avløpsanlegg, og nytt bygg må ha en avstand til ledningsnettet på minst 4 meter.
Tilbygg inntil 15 m2 - ikke beboelse

Tilbygg er bygg som utvider bygningens grunnflate og bygges på bakken. Slike tilbygg skal ikke inneholde rom for varig opphold (beboelsesrom) og må ha en avstand fra nabogrensene på minimum 4,0 meter. Eksempler på tilbygg som er unntatt søknadsplikten, er terrasse, veranda og lignende, åpent overbygget inngangsparti eller ved- og sykkelbod.

Det må også her tas hensyn til veglova og jernbanelovens bestemmelser.

Tiltakshaver skal informere kommunen om tilbyggets plassering når det er ferdigstilt, slik at plasseringen kan føres inn i kommunens kartgrunnlag.

Bruksendring av rom i egen bolig

Du kan selv søke til kommunen om bruksendring av noen rom i egen bolig. Dette kalles å søke om "tilleggsdel til hoveddel". En slik bruksendring kan for eksempel være å gjøre om boden til et soverom.

Les om bruksendring på nettsiden til DIBK

Levegg og gjerde

Gjerder kan være unntatt søknadsplikt på boligeiendom. Ett åpent gjerde må være slik at du kan se gjennom det, uavhengig av synsvinkel (50 % lysåpning). Det kan for eksempel være plankegjerde, stakittgjerde eller flettverksgjerde. Høyde inntil 1,5 meter over terreng er akseptabelt i de fleste tilfeller.

OBS! Levegger og tette gjerder må ikke plasseres i konflikt med byggegrenser, offentlig vann og avløpsnett, eller plasseres til hinder for frisikt ved avkjørsler.

Ett tett gjerde (mindre enn 50% lysåpning) sidestilles med en levegg.

En levegg er en tett skjerm som begrenser innsyn og støy, og gir ly for vind.

Du som huseier kan søke om levegg inntil 1,80 meter høyde. Større levegger må du få et ansvarlig foretak til å søke om på vegne av deg som huseier.

Direktoratet for byggkvalitet har flere veivisere som kan hjelpe deg:

Bygg uten å søke

Støyskjerm

En støyskjerm er en tett skjerm som begrenser innsyn og støy, og gir ly for vind. Støyskjermer er ofte noe lengre enn en levegg, og med lyddempende materialer.

Du må benytte en ansvarlig søker til å søke for deg, dersom du ønsker støyskjerm.

Forstøtningsmurer og terrengendring

Forstøtningsmur er en konstruksjon til bruk ved sikring eller opparbeiding av terreng på boligeiendom. Du må være oppmerksom på at terrenget mellom hagearealer på rekke- eller kjedehus ikke kan endres mer enn 0,5 meter, før søknadsplikten utløses.

Forstøtningsmur på inntil 1,5 meter kan du som huseier søke om selv.

OBS! Forstøtningsmurer må ikke plasseres i konflikt med byggegrenser, offentlig vann og avløpsnett, eller plasseres til hinder for frisikt ved avkjørsler.

Direktoratet for byggkvalitet har flere veivisere som kan hjelpe deg:

Bygg uten å søke

Sist oppdatert: 06.12.2022