I en digital hverdag der det vrimler av mer eller mindre kvalitetssikrede hjelpe- og støttetilbud, og hundretusener av artikler er tilgjengelige på nettet, kan det være både nyttig og trygt med kvalitetssikrede, offentlige løsninger.
Det er bakgrunnen for at Sandnes kommune nå blir med i driften av spørretjenesten «Foreldre spør». Det er en nettside der foreldre kan stille spørsmål om vanlige og uvanlige ting i hverdagen, og der fagfolk svarer i løpet av få dager.
- På denne måten ønsker vi å senke terskelen for å spørre om ting foreldre i Sandnes opplever som krevende i sin hverdag, sier Toril Kind, direktør for oppvekst i Sandnes kommune.
Spørretjenesten er utviklet av Stavanger kommune og Foreldrehverdag (Bufdir). Siden lanseringen i 2020 er det kommet inn over 200 spørsmål, og i gjennomsnitt har nettsiden hatt 100 lesere hver dag.
- Det som er fint med tilbudet er at foreldre kan stille spørsmål når det passer for dem, og vi ser at det er mange som stiller spørsmål sent på kvelden. Mange foreldre lurer nok også på det samme ettersom ett spørsmål fra én forelder kan bli lest av flere andre. Enkelte svar er lest av over 2000 personer, sier Anne Brit Vestly, rådgiver i oppvekst og utdanning i Stavanger kommune.
Fagfolkene jobber i PPT, Barne- og familiesenteret, barnevernstjenesten, familievernkontoret og helsestasjonen. Spørsmålene blir besvart innen tre virkedager, og du kan selv velge om du vil at spørsmålet og svaret skal være synlig for andre. Alle som stiller spørsmål, gjør dette anonymt. Redaksjonen sletter spørsmål som inneholder personlig informasjon som navn, e-post eller telefonnummer.
Gå til nettsiden foreldrespør.no
Sist oppdatert: 21.03.2023