Nytt passord, låst konto eller glemt passord?

Innhold

Nytt passord, låst konto eller glemt passord?

Har du glemt passordet til brukerkontoen din eller er kontoen låst? 

Få nytt passord og/eller lås opp kontoen

Dersom du synkroniserer e-post/kalender til mobile enheter må nytt passord legges inn på disse enhetene etter at passord er endret på PC.

Les veiledning

Ønsker du å endre passordet?

Endre passord

Dersom du synkroniserer e-post/kalender til mobile enheter må nytt passord legges inn på disse enhetene etter at passord er endret på PC.

Sikkerhetsinformasjon om to-faktor-autentisering

For å styrke sikkerheten bruker Sandnes kommune to-faktor-autentisering. Du må ha registrert nødvendig sikkerhetsinformasjon for å kunne endre eller få tilsendt nytt passord.

Oppdater eller legg til nødvendig sikkerhetsinformasjon
Vi anbefaler at du legger inn både mobilnummer og privat e-postadresse. Det kan også være lurt å laste ned en egen godkjenner-app (som «Microsoft Authenticator» eller «Google Autentisering»).

Les veiledning

Passord-regler i Sandnes kommune

  • Må bestå av minst 8 tegn.
  • Kan ikke inneholde mer enn to sammenhengende bokstaver fra brukernavn, fornavn eller etternavn.
  • Må inneholde tegn fra tre av fire kategorier;
  • a) store bokstaver (A til Z)
  • b) små bokstaver (a til z)
  • c) siffer (0-9)
  • d) spesialtegn (ikke-alfabetiske). For eksempel !, $, #, %

 

Huskeregler

  • Ikke bruk jobbkontoen eller jobb-epostadressen i private sammenhenger.
  • Lag deg et sterkt passord.
  • Vær skeptisk til vedlegg og lenker i e-poster.
  • Oppgi ALDRI passordet ditt til noen - verken muntlig eller skriftlig. Ingen seriøse aktører ber deg om å oppgi dette.

 

Trenger du hjelp?

Kontakt IT-servicedesk:

Publisert: 18.10.2021 09:16
Sist endret: 08.11.2021 12:31