TV aksjonen NRK- Næringsliv

Innhold

TV aksjonen NRK- Næringsliv

TV aksjonen 2021- "Barn - ikke brud. Frihet og likeverd for jenter" vil være mottoet og Plan Norge ønsker å ta opp kampen mot barneekteskap . TV-aksjonen er ikke bare en innsamlingsaksjon, det er også en omfattende holdnings- og informasjonskampanje som innebærer bred dekning i media, et eget undervisningsopplegg og samarbeid med næringslivet og det frivillige Norge.  Nærings-livet bidrar på ulike måter til TV-aksjonen, enten det er med penger, bøssebærere eller synlighet.

 Tv aksjonen for næringslivet

Plan Norge har TV-aksjonen i 2021. "Barn - ikke brud. Frihet og likeverd for jenter" vil være mottoet og Plan Norge ønsker å ta opp kampen mot barneekteskap når de skal ha TV-aksjonen i NRK i 2021. I år går TV-aksjonen av stabelen 24. oktober.  

Hvert tredje sekund blir en jente giftet bort et sted i verden. Konsekvensene av barneekteskap er store – ikke bare for jentene som giftes bort. Det hindrer en hel generasjon i å nå sine drømmer og mål, og skape en god framtid.     

Jenter som giftes bort som barn må ofte slutte på skolen, og sjansene for at de utsettes for vold og overgrep øker. De mister også retten til å bestemme over eget liv og kropp. Derfor skal årets TV-aksjon jobbe for å få slutt på barneekteskap.   

Formålet er å hindre at jenter giftes bort som mindreårige i fem land der barneekteskap er utbredt praksis.Disse landene er Bangladesh, Nepal, Niger, Malawi og Mali.

TV-aksjonen er en trygg merkevare som veldig mange kan identifisere seg med. Et samarbeid med, og et bidrag til TV-aksjon kan være positivt med tanke på omdømmebygging lokalt og det kan være veldig samlende for de ansatte. Synligheten rundt deres engasjement kan til og med ha en positiv effekt for din virksomhet i aksjonsperioden.

Dette er en god mulighet for virksomheten til å vise fram sitt samfunnsengasjement, men det er også en arena for å møte andre aktører i lokalsamfunnet. Dessuten er det å samle in til TV-aksjonen å støtte en god sak uten at en binder seg til en enkeltorganisasjon.

Arranger en digital næringslivsdugnad, start en kreativ Spleis eller bli med i din lokale komité. Gi et bidrag eller se under for flere eksempler på hvordan du kan engasjere deg i årets TV-aksjon.

Fakta om TV-aksjonen NRK:

Dette er tv aksjonen
  • TV-aksjonen er en nasjonal dugnad der hele Norge deltar: Kongehuset, Stortinget, regjeringen, fylkeskommuner, kommuner, næringsliv, skoler, menigheter, lag og foreninger og lokalsamfunn. 

  • TV-aksjonen, slik vi kjenner den i dag, har vært gjennomført hver høst siden 1974, men innsamlingsaksjonen er mye eldre. Den aller første gangen NRK stilte seg til rådighet for et veldedig formål var i februar 1946, for aksjonen «Nasjonalhjelpen for krigens ofre og de falnes etterlatte». Kong Haakon var innsamlingsaksjonens høye beskytter, og aksjonens slagord var «Du må ofre noe – mange ofret alt». Flyvåpenet sendte et Catalina-fly og folk fra Nasjonalhjelpen reiste landet rundt for å mobilisere folket til å gi.  

  • TV-aksjonen er ikke bare en innsamlingsaksjon, det er også en omfattende holdnings- og informasjonskampanje som innebærer bred dekning i media, et eget undervisningsopplegg og samarbeid med det frivillige Norge. 
  •  NRK eier merkevaren TV-aksjonen og NRKs innsamlingsråd tildeler TV-aksjonen. Tildelingen skjer etter søknad fra organisasjonene som ønsker å få TV-aksjonen. Innsamlingsrådet har også en viktig oppgave med å påse hvordan det innsamlede beløpet brukes.  
TV-aksjonen NRK – a Norwegian phenomenon

The NRK Telethon is the largest information campaign and fundraising event in Norway.

We would like to invite you to take part in the annual Norwegian tradition; the NRK Telethon. Every autumn this nationwide charity campaign raises money for a chosen cause. On the 20th of October we need 100 000 people all over Norway to go door-to-door in their neighborhoods, asking for donations for this year's charity, CARE. We hope you would like to sign up and join us on the most important Sunday stroll of the year. 

The NRK Telethon is granted to a different Norwegian organization every year. An independent board of representatives selects the winner based on submitted applications from organizations. The NRK Telethon typically raises between 180 and 240 million NOK, and the organizations are given a timeframe of five years to implement their proposed projects.

 Read more about TV-aksjonen NRK – a Norwegian phenomenon

 

 

Publisert: 19.06.2018 12:55
Sist endret: 23.02.2021 12:40