Sosial stønad og hjelp i NAV

Innhold

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?


NAV Sandnes hjelper deg som skal søke om sosiale stønader.

Kontaktinformasjon

 

Se NAV Sandnes kontorinformasjon med informasjon om blant annet åpningstider, adresse og telefonnummer.

Ta kontakt med NAV Sandnes hvis du har spørsmål, enten via 55553333 eller via din side på www.nav.no

Økonomisk sosialhjelp

Økonomisk sosialhjelp skal sikre deg hjelp til livsopphold hvis du ikke kan sørge for det selv gjennom arbeid eller andre inntektskilder. Med livsopphold menes livsnødvendigheter som mat, husleie, strøm og nødvendige klær. Bidrag vil være den vanligste formen for hjelp. Men du kan også motta hjelp i form av lån eller garanti for lån. Dette vil først og fremst være aktuelt hvis det antas at du vil være i stand til å tilbakebetale lånet.

Vi vil gjøre en konkret vurdering av dine faktiske behov. Det kan stilles vilkår for hjelpen. Du kan bli bedt om å dokumentere hvilke andre muligheter du har forsøkt:

  • Om du har søkt om bostøtte
  • Om du har benyttet dine rettigheter til eventuelle trygdeordninger
  • Om du har kontakt med Nav og tar imot tilbud om arbeid eller kurs

Vedlegg som må følge med søknaden

  • Gyldig legitimasjon
  • Lønnslipp/dokumentasjon på annen inntekt/formue
  • Kontoutskrift
  • Siste selvangivelse og ligning/skatteoppgjør (fås hos skatteetaten)
  • Dokumentasjon på boforhold
  • Fakturaer som viser utgifter til for eksempel husleie, boliglån og strøm

Nav-kontoret skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Du får alltid en begrunnelse i vedtaket. Hvis du har spørsmål om begrunnelsen kan du få mer informasjon av veileder.

Her vil det også stå om det er stilt vilkår/betingelser til utbetalingene.

Søknader behandles så raskt som mulig. Behandlingen kan imidlertid bli forsinket hvis du ikke kan dokumentere den situasjonen du beskriver i søknaden. Da må saksbehandler eventuelt kontakte deg for å be om ytterligere opplysninger.

Du kan klage på vedtaket innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. Klagen sender du til den instansen som har fattet vedtaket. I klagen skal du angi hva du ønsker endret i vedtaket og begrunne dette. Kommunen vil kunne gi deg veiledning. Instansen i kommunen som fattet vedtaket, vurdere om det er grunn til endre det. Hvis vedtak opprettholdes der, blir den sendt til Fylkesmannen. De vil også vurdere vedtaket. Du vil bli informert om avgjørelsene.

Kvalifiseringsprogram

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/Kvalifiseringsprogrammet

Opplysning, råd og veiledning

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/generelle-r%C3%A5d-og-veiledning

Gjeldsrådgivning

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/Okonomisk+radgivning+og+gjeldsradgivning

Bolig

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/bolig

 

Publisert: 02.01.2017 14:02
Sist endret: 02.01.2017 14:02