Tjenester i hjemmet

Innhold

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?


Tjenester i hjemmet

Hjelp, veiledning og opplæring til syke, personer med funksjonsnedsettelser eller eldre som bor hjemme.

Hjemmesykepleie

Hjemmesykepleien hjelper deg blant annet med:

* personlig stell

* sårbehandling

* hjelp med medisiner og medisinske prosedyrer

* veiledning om kosthold og helsespørsmål

* hjelp til å stå opp, legge deg og toalettbesøk

* veiledning og opplæring slik at du kan mestre oppgaver på egenhånd (dosere medisiner, skifte stomi og annet)

Hvis det haster og du trenger hjemmesykepleie samme dag. Ta kontakt med hjemmetjenesten (distrikt og sone) der du bor. Du finner riktig omsorgsdistrikt ved å lete opp bostedsadressen i dette skjema for gateregister med tilhørende omsorgsdistrikt/sone.

Kontaktinformasjon omsorgsdistriktene

Omsorg Øst

Sone Telefon sone/soneleder    Fax Vakttelefon kveld/helg
Sone A 51 68 63 06 / 51 / 53  51 68 63 05 913 97 187
Sone B 51 68 59 53 / 50 51 68 59 60 415 09 717

Omsorg Sør

Sone Telefon sone/soneleder    Fax Vakttelefon kveld/helg
Sone A 51 60 12 10 /12 /13 51 60 12 01

958 89 085

Sone B 51 97 20 95 51 60 12 01

900 97 105

 Omsorg Vest

Sone Telefon sone/soneleder    Fax Vakttelefon kveld/helg
Sone A 51 97 33 71  51 97 33 01 906 51 074
Sone B 51 97 33 25 51 97 33 01 906 51 074  

 Omsorg Nord

Sone Telefon sone/soneleder    Fax Vakttelefon kveld/helg
Sone A 51 68 15 08  51 68 15 01 51 68 15 10
Sone B 51 68 15 20 51 68 15 01

900 97 105 

Sone C 51 67 97 49 / 45 / 48 51 67 97 01

913 78 940

 

Vilkår for hjemmesykepleie.pdf

Praktisk bistand - daglige gjøremål

Praktisk bistand - daglige gjøremål innebærer praktisk hjelp i hjemmet slik som rengjøring, vask av tøy og tillaging av mat.

Du kan få hjelp til blant annet:

•veiledning og opplæring for å kunne bli mer selvhjulpen i forhold til renhold av eget hjem

•matlaging, og i noen tilfeller handling av varer

•rengjøring av de rom i boligen som er i daglig bruk

•klesvask

 

Vilkår for praktisk bistand.pdf 

Brukerstyrt personlig assistanse (BPA)

Brukerstyrt personlig assistanse (BPA) er en alternativ måte å organisere tjenesten personlig assistanse (omfatter praktisk bistand og personlig bistand, opplæring og støttekontakt) på for personer med nedsatt funksjonsevne og stort behov for bistand i dagliglivet, både i og utenfor hjemmet. 

Du kan få hjelp og opplæring til dagliglivets gjøremål i og utenfor hjemmet, hjelp til en meningsfull fritid og samvær med andre. 

BPA kan være aktuelt for

* Personer med stort og langvarig behov for personlig assistanse

* Personer med behov for avlastning ved omsorg for hjemmeboende barn under 18 år

* Andre som kan nyttiggjøre seg denne organisasjonsformen. 

BPA innebærer at du har rollen som arbeidsleder og påtar deg ansvar for organisering og innhold ut fra egne behov. Dersom du selv ikke kan være arbeidsleder, så kan arbeidslederrollen ivaretas av noen du kjenner godt. 

Hvilke leverandører av BPA kan du velge? 

Sandnes kommune har i inngått avtale med 4 leverandører av BPA. Det er du som har vedtak på BPA, som kan velge hvilke leverandør du vil bruke. De fire leverandørene Sandnes kommune har inngått avtale med er:

- Uloba

- AssisterMeg

- Dialogue

- Prima Omsorg

Du kan kontakte Samordningsenheten dersom du vil ha mer informasjon om hvordan bytte leverandør.

Vilkår for BPA.pdf

Hvem kan søke?

Du må ha et hjelpebehov som skyldes sykdom eller nedsatt funksjonsnivå.

Søk om tjenester i hjemmet

Det er ett felles søknadskjema for helse- og omsorgstjenester.

  1. Fyll ut søknadsskjemaet som du laster ned ved å klikke på linken Soknad_helse_og_omsorgstjenester.pd, 115kB  Beskriv helsetilstanden din og hva du trenger hjelp til, så vurderer vi hvilken tjenestetilbud som passer best for deg.
  2. Legg ved dokumentasjon fra lege/spesialisthelsetjenesten.
  3. Skriv ut skjema, undertegn og send skjemaet i posten til Samordningsenheten eller Mestringsenheten. Se søknadsskjema for veiledning. Det er den som trenger hjelp, eventuelt pårørende med fullmakt, som skal underskrive søknaden.

Søknadsfrist

Søknader behandles fortløpende.

Behandling av søknad

Vi forsøker å gi deg et foreløpig svar innen 14 dager. Hvis vi ikke klarer det, vil vi kontakte deg og fortelle hvor lang tid vi tror det vil ta.

For å forsikre oss om at du får det tilbudet som passer best for deg, kommer vi vanligvis på hjemmebesøk eller har en samtale på kontoret. Avtale om hjemmebesøk/samtale gjør vi med deg eller den du har gitt fullmakt.

Du kan få innvilget en eller flere helse- og omsorgstjenester. Når du søker helse- og omsorgstjenester er det Samordningsenheten eller Mestringsenheten som behandler søknaden.

Kontakt Samordningsenheten:

Post adresse: Sandnes kommune, Samordningsenheten, Postboks 583, 4302 Sandnes

Besøksadresse: Haakon 7's gate 6, 3. etg.

Telefon i kontortiden: 948 18 535

Kontakt Mestringsenheten:

Post adresse: Sandnes kommune, Mestringsenheten, Postboks 583, 4302 Sandnes

Besøksadresse: Haakon 7's gate 6, 1. etg.

Telefon i kontortiden: 976 00 832

 

Pris

Hjemmesykepleie er gratis.

Miljøarbeider tjenester gitt som opplæring er gratis.

Tjenester gitt som praktisk bistand/hjemmehjelp betales med månedlig egenandel. Husstandens samlede inntekt bestemmer hvor mye du må betale for praktisk bistand/ hjemmehjelp.

klikk her for pris for praktisk bistand. Satser pr 01.01.2017.
Grunnstønad kr.
Inntill 2G 200
Fra 2G til 3G 770
Fra 3G til 4G 1490
Over 4G 1920

Betalingen gjelder også beboere i bokollektiv/bofellesskap.

I henhold til Forskrift om vederlag for sosiale tjenester, hjemmesykepleie og for opphold i institusjon mv. § 8-3 annet og tredje ledd, må ikke vederlaget overstige kommunes egne utgifter til tjenesten. Sandnes kommunes selvkost er beregnet til kr 468,- pr time. Tidsforbruket rundes av til nærmeste halvtime. Brukere av hjemmehjelpstjenesten skal derfor ikke betale mer enn de faktiske kostnadene pr måned.

Kontaktinformasjon

Samordningsenheten

Postadresse: Sandnes kommune. Samordningsenheten. Postboks 583. 4302 Sandnes.

epost: samordn@sandnes.kommune.no . Ikke send sensitiv informasjon per epost.

Telefon 948 18 535, mandag - fredag kl 08.00-15.30

Omsorg Øst

Bydel: Hana, Riska, Høle, Sviland

Sone A

Besøksdresse: Rovik bo- og aktivitetssenter, Åsvn. 123, 4328 Sandnes, tlf 51 68 63 00

Telefon sone/soneleder    Vakttelefon kveld/helg
51 68 63 06 / 50 / 51 913 97 187

 Sone B                  

Besøksadresse: Riska bo- og aktivitetssenter, Amboltvn. 6, 4311 Hommersåk, tlf 51 68 59 50

Telefon sone/soneleder    Vakttelefon kveld/helg
51 68 59 53 / 50 415 09 717
Omsorg Sør

Bydel:  Austrått, Figgjo, sentrum

Sone A

Besøksadresse: Austrått bo- og aktivitetssenter, Vindhagen 1, 4306 Sandnes, tlf 51 60 12 00

Sone Telefon sone/soneleder    Fax Vakttelefon kveld/helg
Sone A 51 60 12 10 /12 /13 51 60 12 01

958 89 085

 Sone B

Besøksadresse: Byhagen bo og aktivitetsenter, Eidsvolsgate 26, 4307 Sandnes, tlf 51972100

Telefon sone/soneleder    Vakttelefon kveld/helg
51 97 20 95/ 91/ 92 900 97 105
Omsorg Vest

Bydel: Stangeland, Sandved, Malmheim, Ganddal

Sone A og B

Besøksadresse: Åse bo- og aktivitetssenter, Solbakken 2, 4321 Sandnes, tlf 51 97 33 00

Sone Telefon sone/soneleder    Vakttelefon kveld/helg
Sone A 51 97 33 71  906 51 074
Sone B 51 97 33 25 906 51 074  

Bydel: Lura, Soma, Trones og Smeaheia

Sone A og B

Besøksadresse: Trones bolig- og eldresenter, Jadarvn. 2, 4307 Sandnes, tlf 51 68 15 00

Sone Telefon sone/soneleder    Fax Vakttelefon kveld/helg
Sone A 51 68 15 08 /17  51 68 15 01 51 68 15 10
Sone B 51 68 15 20 51 68 15 01

906 96 317 

Sone C 

Besøksadresse: Lura bo- og aktivitetssenter, Somavn. 88, 4313 Sandnes, tlf 51 67 97 00

Telefon sone/soneleder    Vakttelefon kveld/helg
51 67 97 17/ 15/ 16 913 78 940

Telefon: 51601200

Postadresse: Austrått bo- og aktivitetssenter, Vindhagen 1, 4306 Sandnes

Tjenestene hjemmesykepleie og praktisk bistand gis av personale som er tilknyttet soner. Sandnes er delt inn i 4 geografiske omsorgsdistrikt, med tilhørende soner. For å finne ut hvilke omsorgsdistrikt og sone du bor kan du finne bostedsadressen din i dette skjema for gateregister med tilhørende omsorgsdistrikt/sone.

 

Aktuelle lover

 

Klage på helse- og omsorgstjenester

Klage på vedtaket

Får du ikke tilbud om helse- og omsorgstjenester, vil vi gi deg en skriftlig begrunnelse for dette. I svaret får du også informasjon om hvordan du klager og klagefrist. Din saksbehandler kan hjelpe deg med å klage. Dette kalles en rettighetsklage. En rettighetsklage sendes til det kontoret som har fattet vedtaket. Saksbehandler går gjennom vedtaket på nytt og ser om det bør endres. Endres ikke vedtaket, sender de automatisk klagen videre til Fylkesmannen i Rogaland som avgjør saken.

Klage på tjenesten

Hvis du er misfornøyd med en helsetjeneste du får, bør du først henvende deg muntlig eller skriftlig til leder for tjenesten du mottar. Vær tydelig på hva du er misfornøyd med og hva du ønsker endret. Når de som utfører tjenesten får klagen din, må de undersøke saken og endre tilbudet dersom det ikke er godt nok.

Fører ikke klagen frem, må du selv sende en skriftlig klage til Fylkesmannen i Rogaland som gjør en vurdering av saken. Får du medhold i klagen kan Fylkesmannen starte en tilsynssak. Avdekker de feil må disse utbedres.

Klage til overordnet organ

Les mer om klagegangen hos Fylkesmannen her 

Får du ikke medhold fra Fylkesmannen er en siste mulighet å klage til Sivilombudsmannen. På nettsiden "om å klage" på sivilombudsmannen.no finner du mer informasjon om dette.

Hjelp til å klage

Trenger du hjelp til å klage, kan enheten du er tilknyttet hjelpe deg. Du kan også få råd av Pasient- og brukerombudet helsenorge.no/pasient-og-brukerombudet. De vet hva du har krav på og hvordan du går frem for å klage.

Eksterne nettsider med relevant informasjon
Publisert: 02.01.2017 14:11
Sist endret: 02.01.2017 14:11