Ergoterapi

Innhold

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?


Dersom du har nedsatt fysisk funksjonsevne, kan du få hjelp av en ergoterapeut. Målet er at du skal bli mest mulig selvstendig og få mulighet til aktivitet og deltakelse i hverdagen.

Ergoterapi til barn  

Sandnes kommune har ergoterapeuter som arbeider spesielt med barn i alderen 0-16 år.

Ergoterapeutene kan tilby

  • kartlegging av aktivitetsutførelse og trening i aktiviteter i dagliglivet (ADL).

  • vurdering og trening av håndmotorikk.

  • vurdering, tilpasning og tilrettelegging av aktivitet og lek, inkludert formidling av hjelpemidler i forbindelse med forflytning, kommunikasjon, daglige aktiviteter og spesialtilpasning av bil.

  • planlegging og tilrettelegging av fysiske omgivelser slik at bolig, fritidsarealer, skoler og barnehager i størst mulig grad fremmer barn og unges mulighet til aktivitet og deltagelse.

  • rådgivning, veiledning og informasjon til foreldre eller foresatte og samarbeidspartnere.


Ergoterapeutene samarbeider ofte med fysioterapeutene om oppfølging av barnet.


Oppfølgingen kan foregå i hjemmet, i barnehagen, på skolen eller i våre lokaler i Elvegaten 25, 4.etasje, 4306 Sandnes.

Ergoterapi til voksne

Sandnes kommune har ergoterapeuter som bistår personer over 16 år. 

Ergoterapeutene kan tilby

  • samtale og kartlegging.

  • funksjonsutredning, testing og trening på dagligdagse gjøremål.

  • vurdering, bistand med søknad og opplæring i bruk av tekniske hjelpemidler.

  • tilrettelegging av bolig eller omgivelser slik at du kan delta mer aktivt selv.

Hvem kan få ergoterapi

Personer som av ulike grunner har nedsatt funksjonsevne kan få hjelp av ergoterapeut.

Pris

Ergoterapi er gratis. Det kan være kostnader på enkelte hjelpemidler og tilrettelegginger.

Hvordan går du frem

 

Du finner kontaktskjema for ergoterapi (PDF, 129 kB) her.

Fyll ut skjema og send til oppgitt adresse. Du vil få tilbakemelding når vi har mottatt henvendelsen din.

Klage på helse- og omsorgstjenester

Klage på vedtaket

Får du ikke tilbud om helse- og omsorgstjenester, vil vi gi deg en skriftlig begrunnelse for dette. I svaret får du også informasjon om hvordan du klager og klagefrist. Din saksbehandler kan hjelpe deg med å klage. Dette kalles en rettighetsklage. En rettighetsklage sendes til det kontoret som har fattet vedtaket. Saksbehandler går gjennom vedtaket på nytt og ser om det bør endres. Endres ikke vedtaket, sender de automatisk klagen videre til Fylkesmannen i Rogaland som avgjør saken.

Klage på tjenesten

Hvis du er misfornøyd med en helsetjeneste du får, bør du først henvende deg muntlig eller skriftlig til leder for tjenesten du mottar. Vær tydelig på hva du er misfornøyd med og hva du ønsker endret. Når de som utfører tjenesten får klagen din, må de undersøke saken og endre tilbudet dersom det ikke er godt nok.

Fører ikke klagen frem, må du selv sende en skriftlig klage til Fylkesmannen i Rogaland som gjør en vurdering av saken. Får du medhold i klagen kan Fylkesmannen starte en tilsynssak. Avdekker de feil må disse utbedres.

Klage til overordnet organ

Les mer om klagegangen hos Fylkesmannen her 

Får du ikke medhold fra Fylkesmannen er en siste mulighet å klage til Sivilombudsmannen. På nettsiden "om å klage" på sivilombudsmannen.no finner du mer informasjon om dette.

Hjelp til å klage

Trenger du hjelp til å klage, kan enheten du er tilknyttet hjelpe deg. Du kan også få råd av Pasient- og brukerombudet helsenorge.no/pasient-og-brukerombudet. De vet hva du har krav på og hvordan du går frem for å klage.

Eksterne nettsider med relevant informasjon
Publisert: 15.12.2016 10:50
Sist endret: 15.12.2016 10:50